Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K51a83r98e57l 66F82u48k83s89a 3964880370213

Romane, díky za články, už je druhý co mě zaujal, tak jsem si prošel některé další. Sice asi se vším nesouhlasím (zejména závěry o měně a zlatu) nicméně cením si toho, že identifikujete problém, který tu k nelibosti některých přesto je. Jen tak dál R^

0/0
4.6.2014 21:13
Foto

V58i49l48i34a34m 40M65l26i36c70h 1551283295318

Já měl za to, že u nás se příjmy prostitutek započítávají do HDP už dávno. A taky příjmy, které by dospělé děti zaplatili za bydlení, kdyby nežily v mamá-hotelu.

0/0
4.6.2014 15:57

K32a53r96e13l 97F15u90k58s91a 3294130440473

;-D a také co by zkonzumovali nezaměstnaní, kdyby dělali...

0/0
4.6.2014 21:15

V23l94a26d89i72m55í37r 42H52r30u63b15ý 4917353184259

Dvě nepřesnosti: A - Prostituky (obecně šedá ekonomika) se započítavají do HDP vždy. Plyne to z definice HDP

                            B - Prostituky (obecně šedá ekonomika) ze započítavají do HDP všude (jmenovitě i ve všech státech EU od počátku). Plyne to z definice HDP:

0/0
4.6.2014 22:41

V23l52a39d46i60m26í40r 92H93r90u32b29ý 4107563294309

1.  Zřejmě jsou blbci všichni ekonomové na světě (neb ukazatel HDP berou velmi vážně).

2.  Co je HDP jsem se učil již před více, než půl stoletím. A, světe div se, již tehdy jsem se učil, že do HDP se započítává i šedá ekonomika. (Tehdy se tím myslela zejména prostituce, trochu možní veksl a melouchaření.)

3. Nevím, s jakým okurkovým salátem přišli novináři (jejichž hodnocení Zemanem je reálné). Ale v rámci EU je šedá ekonomika v HDP zahrnuta "odjakživa".

4. Je nepochybné, že výše HDP je podstatnou veličinou, ovlivňující životní úroveň obyvatelstva (obyvatelem je i prostitutka).

0/0
4.6.2014 11:24
Foto

R89a91d52e31k 20P79o82l71i91c88k78ý 6321423971154

Pane Hrubý

HDP naopak není schopno postihnout tzv. šedou ekonomiku-prostě proto, že se nedá nijak spočítat-asi jste se učil špatně

0/0
4.6.2014 15:15

V79l82a43d77i75m73í96r 85H96r63u32b95ý 4807323174429

Odhaduje se. 

Neučil jsem se až tak špatně, jmenovitě tomu stanovení HDP jsme se podivovali (a dělali  ve dvaceti "vhodné" vtipy).  Ono se toho do HDP odhaduje hodně. Jde o to, aby metodika odhadů byla jednotná a dlouhodobá.

  Znova: HDP je ukazatel statistický, určený pro porovnání vývoje ekonomiky a porovnání ekonomik jednotlivých zemí (jak absolutně, jak relativně /na obyvatele/).

0/0
4.6.2014 22:45
Foto

R94o11m42a24n 10Š82e85b14l 7427699664540

Clankem jednoduse oteviram dalsi z rady diskuzi nad manipulaci s vypocty ruznych ukazatelu.

+1/0
4.6.2014 15:27

V71l46a17d59i94m84í52r 46H65r77u53b56ý 4917153544669

V čem je výpočet manipulován. Některé položky jsou stanoveny odhadem (nejen šedá ekonomika). Nikdo to nepopírá a metodika je veřejná. Tak jakápak manipulace?

  Statistické úřady nemohou za nesmyslné výklady novinářů (v odborné rovině čehokoliv odkazuji na obvyklé hodnocení Miloše Zemana) ani za nepochopení různých vykladačů.

0/0
4.6.2014 22:48

M86i83r11o49s83l56a83v 31P98e82t15r 1952950388451

Ekonomika každého státu je založena hlavně na tvořivosti soukromých firem. Proto správný výpočet HDP by měl ignorovat veškeré státní výdaje.

0/0
4.6.2014 9:40

Z15d17e52n24a 60K56o72č10í 6945798701756

Kdepak tyto státní výdaje právě statistiku výrazně nadlepšují a proto je vypovídací hodnota tohoto ukazatele často velice diskutabilní.:-/

+1/0
4.6.2014 11:17

V26l57a85d32i93m37í29r 27H58r68u27b69ý 4247613854599

Vypovídací hodnota tohoto ukazatele není diskutabilní. Pokud přesně víme, co ukazatel "ukazuje" (tedy co a jakým způsobem hodnotí).  Je to ukazatel statistický, nikoliv politický.

0/0
4.6.2014 11:29

Z22d78e55n49a 36K42o47č48í 6485898931206

Dávám přednost ukazatelům důchodového

typu (hrubý a čistý národní důchod) a nikoliv HDP

0/0
4.6.2014 18:07

V24l83a15d68i23m80í66r 73H23r59u21b68ý 4767213864469

Nic proti tomu. Já se jen snažím vysvětlit definici HDP a jeho jedině možného rozumného použití.

0/0
4.6.2014 22:50

V89l82a10d97i70m22í87r 26H34r30u48b82ý 4197463824139

Ona zas ta odlišnost není až tak veliká. Platby jednoho je příjmem druhého. Je to spíš otázka pohledu, než čísel.

0/0
5.6.2014 11:31

V42l19a12d74i62m57í56r 43H94r21u46b61ý 4677853724259

Říkáte nesmysl.  HDP je   d e f i n o v á n   tak, že zahrnuje (zjednodušeně napsáno) veškerý obrat ve sledované oblasti (zemi).  Takže "správný" výpočet nemůže ignorovat žádné výdaje.

  Vymyslete ukazatel sledující pouze soukromé firmy a pak tento ukazatel bude bez státních výdajů (nevím tedy proč jen soukromé, ale vycházím z vaší připomínky).

0/0
4.6.2014 11:27

M55i11r58o65s89l95a48v 12P94e88t43r 1922410828631

Musí-li být v HDP i státní výdaje, pak tato data jsou silně zkreslená, zvláště při dotacích. Čím vyšší dotace, tím vyšší HDP? To je pěkná blbost! Faktem je, že skutečné hodnoty vytváří JEN soukromé firmy. Proto investice do státních firem státu vůbec nic nepřinášejí, je to jen přesun peněz z jedné kapsy do druhé.

0/0
4.6.2014 12:27

V75l76a17d35i67m19í22r 82H41r36u65b12ý 4587743364579

Data nejsou zkreslená. Prostě je HDP (pro účely  s t a t i s t i k y ,  nikoliv pro nesmyslné výlevy politiků a blogerů) definováno jako veškerý produkt, vytvořený v rámci sledovaného útvaru. Tedy celkový obrat. Tak je definován. A je-li přesně podle definice spočten, již z   p r i n c i p u   své definice nemůže být zkreslen. Tak jednoduchou věc nechápete?

   Mimochodem:  Myslíte, že kdyby Auto Škoda, v současné formě, byla státní, že by státu nic nepřinášela?  ČEZ státu vůbec nic nepřináší?

0/0
4.6.2014 15:19

R47o56b33e37r17t 86H27o23r46á69č10e78k 5722246626115

Na druhou stranu se započtením alkoholu, kouření nebo prostituce maskované jako masáže HDP problém nemá, i když je to to samé. Problém HDP vidím v započítávání státních investic, u kterých dochází pravidelně k předražování. Čím je cena vyšší, tím je vyšší HDP, aniž by vzrostlo bohatství společnosti.

0/0
4.6.2014 9:26
Foto

F21r56a69n84t59i60š15e16k 43K27š27í39r 2339926895

Já si myslím, že státní výdaje by se do HDP neměly vůbec započítávat. Problém je v tom, že HDP zaznamenává vládní výdaje jako něco pozitivního. Jenže pokud vláda utrácí peníze, přesměrovává zdroje (které násilně sebrala lidem ve formě daní) ze statků, které si přejí koupit spotřebitelé, do těch statků, které považují politici a vládní úředníci za důležité (v tom lepším případě, v tom horším je tito přesměrovávají přímo do vlastních kapes).

+2/0
4.6.2014 9:34

R36o68b40e94r45t 17H55o56r87á59č93e88k 5962186426205

To máte pravdu, ale třeba dálnice nebo nemocnice prokazatelně zvyšuje bohatství společnosti.

0/0
4.6.2014 11:00
Foto

F27r72a63n90t11i14š50e96k 86K51š27í92r 2889696865

Na první pohled se to jeví logicky, na druhý pohled a při hlubší analýze to neobstojí.  Možná víte proč, ale zde to řešit je zbytečné. :-)

0/0
4.6.2014 13:27

V88l52a79d73i19m41í28r 27H93r65u10b81ý 4357643704179

Myslet znamená někdy vědět velké houby. Pokud tedy myslíme blbě.

  HDP je nějak definováno (HDP je celková hodnota statků a  s l u ž e b   vytvořená za dané období na určitém území).   Podle této definice je HDP vypočítáno.  A vy tvrdíte, že "by se neměla započítávat" cca polovina hodnot, které tam definičně patří.

  Proč někteří neumí chápat, že si statistika vytvořila své pojmy (procento, medián, mosud, HDP, průměr). Že jsou to pojmy navýsost statistické. Politické a obdobné použití je nutně paskvilem.

   Prostě HDP je ukazatel (u k a z a t e l), který umožňuje (pokud má všude stejnou náplň, neovlivněnou kecaly) porovnat ekonomickou úroveň jednotlivých států a relativní změnu úrovně každého státu. Porovnání podle jednoho z mnoha ukazatelů.

0/0
4.6.2014 15:27

J96i10ř17í 10P66l68í12v87a 4315272435187

A k čemu je to porovnání? Nejspíš pro novináře, ti rádi srovnávají, porovnávají, jestli ho máte menšího nebo většího než průměr v EU.

0/0
4.6.2014 16:45

V92l89a61d67i28m71í15r 45H27r44u33b77ý 4977543694359

Pro statistiky.  Statistici na novináře kašlou. Nemohou za komentáře Neználků.

0/0
4.6.2014 22:51

J11i32ř25í 41P26l44í29v91a 4805692295297

Ptám se. k čemu jsou ty statistiky (včetně HDP). A vy říkáte, že statistiky jsou pro statistiky. Tvůrce ekonomické prosperity Hongkongu John James Cowperthwait odmítal statistiky a říkal, že říkal, že jediným účelem vytváření statistik je, aby politici měli pocit, že mají ekonomiku pod kontrolou a byrokrati, aby mohli ouřadovat. Viz pěkný článek v posledním čísle časopisu Laissez Fauire

0/0
5.6.2014 8:51

J50i91ř51í 90P97l20í34v13a 4135422625627

Opravuji: Laissez Faire

0/0
5.6.2014 9:15

V59l34a88d62i76m39í11r 22H98r76u85b98ý 4127113914579

Tak zrušme statistiku (zejména, když znáte tak vynikající bonmot). Ale nedivme se způsobu výpočtu přesně drfinovaných ukazatelů.

0/0
5.6.2014 10:30

Z69d68e85n58a 51K85o94č35í 6925418781876

Politici v těžkých ekonomických dobách berou úvěry a utrácí peníze, které jsou pouze půjčené, zvyšují sociální dávky, zvyšují vládní výdaje, čímž statisticky odvracejí hospodářský propad. 

Rostou-li spotřební a vládní výdaje, pak údaje o HDP naznačují lepšící se hospodářské výsledky, neboť váha těchto dvou sektorů je rozhodující: činí například přes 90 procent HDP Spojených států a 72 procent HDP České republiky. 

Opatření vedoucí k dlouhodobému růstu vládních výdajů, aniž by byly podloženy reálnými zdroji ( za pomoci úvěrů),  které v konečném důsledku destabilizují hospodářský cyklus a zvyšují zadlužení,  je důsledek krátkozrakého politického úhlu pohledu, kdy je žádoucí vykázat nárust HDP. No a pokud ani tyto kouzla nevychází, tak vezmou na pomoc odhady další spotřeby  ;-(

0/0
4.6.2014 20:12

V29l66a31d68i68m62í81r 90H55r66u25b51ý 4677173304739

Bezesporu. Zde je například vidět, že nelze HDP posuzovat izolovaně - například bez posouzení rozpočtového schodku. To ostatně platí o všech ekonomických a statistických ukazatelích.

0/0
4.6.2014 22:53

M15i51r88o96s27l76a43v 43P55e14t20r 1732390638681

HDP je jeden z nejlepších ukazatelů vývoje ekonomiky

0/−1
4.6.2014 9:18

J44i59ř22í 91K41o54n27d39r49á28t 4105121128

já narozdíl od hdp neberu povodně jako pozitivní ekonomický jev :-)

0/0
4.6.2014 10:16

Z53d44e89n44a 64K31o30č50í 6525818691526

Vy si ale často odporujete, že ?;-D

0/0
4.6.2014 20:14

J33a86r22o63s51l17a60v 90T96a79c90h54o24v87s28k86y 2222480774270

Ja nevim, ze s tim rustem HDP delaji takovy cachry. Staci nastartovat inflaci a hned maji rust v desitkach procent.

+1/0
4.6.2014 9:17

V73l40a89d21i24m75í18r 18H43r28u90b77ý 4517493184679

Správně. Až na to, že se uvádí ve stálých cenách některého ze srovnávaných roků (zpravidla prvního). A porovnání států zase přepočtem na jednu měnu (buď kurzem, nebo lépe podle spotřebního koše).

  Kde vaše námitka sedí je státní dluh.  Pokud by byl rozpočet vyrovnaný (tedy v penězích vyjádřený dluh by zůstával stejný), klesal by relativní podíl dluhu na HDP tím rychleji, čím vyšší by byla inflace.  S tím se při všem kouzlení s dluhem v % HDP počítá.

0/0
4.6.2014 15:31

J15i75ř97í 20Ř48e20z14n72í53k 4442292763135

A kdo vám brání porovnat změny v HDP s vývojem dalších ukazatelů a ukázat, že se jejich vývoj významným způsobem odlišuje?

+1/0
4.6.2014 9:03

J42i38ř13í 13K52o77m91á95r10e49k 1746988525570

Já si teda pod souslovím hrubý domácí produkt představím něco, co udělám každé ráno na záchodě. Je pravda, že to odráží moji životní úroveň, protože čím větší HDP, tím víc jídla jsem si mohl dovolit.:-)

+1/0
4.6.2014 9:02

J78a87r22o13s74l78a60v 80T45a50c66h77o62v35s27k67y 2792550414140

Zalezi, co jste den pred tim vecerel. Vas produkt nemusi byt nutne hruby

+3/0
4.6.2014 9:18

J10i89ř87í 74K97o70m26á70r15e36k 1326218955620

Je pravda, že každý den to není ono.

+1/0
4.6.2014 9:25
Foto

N35i83k40o41l54a 96Š52t61e91f62a45n 4749249653784

Pane kolego 8-oa proč stát a další chytrolíni např. p. šichtářová a spol., používají strašáka HDP je nasnadě...je zde moc málo skutečně vzdělaných lidí a ti ze středním vzděláním jsou tak na úrovni zákl.praktických či spec.škol...stačí se podívat i na údaj s druhy zboží v obchodech, kvalitou a super marží a řeší se to až nyní s novým ministrem zemědělství a tak bych mohl konstatovat...[>-]EU

0/0
4.6.2014 8:59

M42i68l28a66n 47K56l87o10u47č14e13k 3620885758197

Podle mě je to celkem logické, prostituce i drogy jsou produkt a lidé za ně platí. Ty peníze se někde točí.

+1/−1
4.6.2014 8:53

Z28d55e80n10a 98K42o36č47í 6115448611476

Nejspíš na Kajmanech ;-D

0/0
4.6.2014 22:08

V97l34a38d33i55m59í90r 72H66r13u54b57ý 4157473824929

To se mohou i jiné peníze, tvořící HDP. :-/

0/0
4.6.2014 22:53



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.